Niniejsza książka powstała z inicjatywy praktyków, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami w pracy z dziećmi i wskazują na empiryczne dowody skuteczności omawianych metod. Pragmatyczne podejście autorów do tematu sprawiło, że książka ta może być wspaniałym przewodnikiem dla wszystkich osób pracujących z młodzieżą, a także dla rodziców, którzy codziennie próbują zmienić zachowanie dzieci i młodzieży na bardziej na nich korzystne.
W rozdziale pierwszym Artur Kołakowski odpowiada na pytanie, czy system behawioralny działa w szkole.
W rozdziale drugim Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek mówi o rozwijaniu wśród starszych dzieci i młodzieży motywacji wewnętrznej do zmiany zachowania metodą dialogu motywacyjnego.
Trzeci rozdział skupia się wokół dziecięcych trudności, które objawiają się dziwnymi, uciążliwymi w szkole zachowaniami, takimi jak zachowania seksualizujące. Bardzo ciekawie opisując swoje spostrzeżenia prof. psychiatrii Nancy Rappaport i behawiorystka Jessica Minahan – rozszyfrowują one, co dzieci chcą nam przez seksualizujące zachowanie powiedzieć.
W czwartym rozdziale Jessica Minahan i Jerome J. Schultz omawiają trudne zachowania, związane z niepokojem wynikającym z przeżywanego strachu.
To bardzo ciekawa książeczka, cenna dla specjalistów, a jednocześnie bardzo wciągająca lektura dla wszystkich zainteresowanych.